Netwerken en vindbaar zijn; meer slagkracht in de interim markt met sociale media.

0 Flares 0 Flares ×

Na vier succesvolle afleveringen van de leergang I(nterim) M(anager) 2.0 vond op donderdag 13 september 2012 een terugkomavond van de leergang plaats bij de nvim. In de leergang staat de invloed en het zakelijke gebruik van sociale media centraal. Tijdens de terugkombijeenkomst werden ervaringen met het gebruik van sociale media met elkaar gedeeld, o.a. door een presentatie van één van de deelnemers en nvim lid Reyer Brons.

Maar de mooiste opbrengst van de avond was toch wel de trends en belangrijkste nieuwe ontwikkelingen op het gebied van sociale media. Gepresenteerd door Bas Westland en Paulus Veltman met levendig enthousiasme. Beiden zijn actief in en met sociale media o.a. als spreker, trainer en blogger.

Beeldschermen, crowdfunding en mobiel datagebruik

Naast trends als bellen is uit, what’s app is in en een sterke groei van facebook die opvallend genoeg door generaties heen gaat, worden drie megatrends nader belicht.

  • Alles wordt weergegeven op beeldschermen. Het gebruik daarvan is dan ook volkomen geaccepteerd. Kijk om je heen in openbare gelegenheden en informatie is overal toegankelijk dankzij haarscherpe beelden op kleine schermen van tablets en mobiele telefoons.
  • Crowdfunding is het internet gebruiken om andere financieringsmogelijkheden te zoeken. Geld binnenhalen voor planvorming of projecten, veelal met een gestaffelde beloning. Bijvoorbeeld kickstarter, a funding platform for creative projects.
  • Datagebruik voor de desktop neemt af en verschuift naar mobiel datagebruik. In landen als India, Zuid Afrika en Kenia is de beschikbaarheid van bekabeling onvoldoende, daar stelt het mobiel datagebruik dat van ons in de schaduw. Maar let op, ook hier een groeiend fenomeen.

Ontwikkelingen in sociale media

De drie belangrijkste platforms voor communicatie zijn Twitter, LinkedIn en Facebook. Deze laatste is sterk groeiend ten koste van Hyves, dat op sterven na dood is. De ontwikkelingen in een nutshell:

De profielwijziging op LinkedIn

Gemerkt dat uw profiel recent is gewijzigd? Geheel geluidloos zet LinkedIn stapsgewijs groepen deelnemers in een nieuwe profiel layout. Met contactgegevens achter een button, beperking van informatie van derdelijnscontacten en beperking van informatie bij het aangeven van meer dan één huidige functie. Ogenschijnlijk onschuldig, maar het lijkt een opmars naar het invoeren van betaalde functionaliteiten voor dat wat nu nog open en toegankelijk is. Gevolg: je kopregel wordt nóg belangrijker, want er is geen updateregel meer mogelijk onder de headline van je profiel. En het belang van je directe netwerk en tweede lijn wordt steeds groter.

Tip: voeg een video toe via Creative Portfolio Display (met geluid).

Facebook; familie of business?

Nu nog overwegend een familiegebeuren, maar grote bedrijven en bekende merken hebben de weg al gevonden. Bij hen maak je met ‘liken’ kans op gadgets, bonussen, prijzen. Ook goede doelen maken hun opmars en hebben veel interactie. ZZP-ers twijfelen nog aan de business mogelijkheden, maar hou het in de gaten!

Twitter en bloggen

Het zakelijk gebruik van twitter neemt toe en vooral jongeren hebben het ontdekt. Dat is vooral merkbaar aan discussies over algemene onderwerpen ( bv verkiezingen) via het zogenaamde tweede scherm bij televisieprogramma’s. Maar let op, ook twitter gaat in toenemende mate op slot en verliest open toegankelijke functionaliteiten.

Kan je je verhaal niet in 140 tekens kwijt op twitter, dan schrijf je een blog. Dé trend van deze tijd en belangrijker aan het worden dan een website. Want het versmelt met het gebruik van sociale media. Bovendien is er interactie met de lezers die altijd commentaar kunnen leveren. In opkomst is vlogging, een video blog. De invloed van merken is enorm, aan de hand van bezoekersaantallen van blogs proberen bedrijven invloed te krijgen op de lezers. Zij bieden de blogger samples van artikelen met verzoek om over de beoordeling te bloggen. Jongeren kunnen er al van leven.

Beter netwerken en vindbaar worden

Belangrijkste constatering is dat het effect van sociale media niet meer onderschat kan worden en bijna onmisbaar is. Je kijkt naar de wereld, maar deze kijkt ook naar jou. Word dus zichtbaar en vindbaar. Hoe doe je dat? Want er is zoveel….

Meest praktische tip is; manage je tijd en privacy met instellingen, bijvoorbeeld het aantal notifications (mails e.d.) dat je wilt ontvangen. Categoriseer je relaties op alle sociale media waar je actief bent volgens dezelfde structuur. Gebruik hiervoor de labelfunctie op LinkedIn en de optie ‘meer’ in de standaardlijsten van contacten op Facebook. Lees geen hele timelines meer, maar stel filters in!

Tips voor vindbaar worden en zelf acquireren op sociale media: maak gebruik van geavanceerd zoeken. Gebruik geen termen waarin een functie getypeerd wordt, maar termen waarmee het probleem gedefinieerd wordt waar jij een oplossing voor bent of hebt. Bijvoorbeeld ontslag of vertrokken in plaats van interim. Met andere woorden; ga op zoek naar de vraag achter de vraag. Maak gebruik van filters in onderwerpen waarover je geïnformeerd wilt worden en geef gestructureerd aandacht. Wie was er op jouw LinkedIn profiel? Stuur een berichtje terug met je contactgegevens. Sociale media, leert de ervaringsuitwisseling onder de deelnemers, is ongeschikt voor directe acquisitie. Maar je kunt wel vertellen over je afgesloten opdracht en zo impliciet laten weten weer beschikbaar te zijn.

Visual storytelling

Iets totaal anders is de opkomst van beeld op internet en sociale media. Gebruik Instagram om foto’s te pimpen en Infographic voor het visualiseren van tekst, bijvoorbeeld een methode, aanpak, dienst of zelfs je hele CV. Al gehoord van Pinterest? Een digitaal prikbord, thematisch ingericht met oneindig veel plaatjes en beelden over de gekste onderwerpen. Handig voor het gebruik van studies, seminars of gewoon voor de verzamelaar.

Meer slimme tips trics?

Volg Bas Westland en Paulus Veltman op twitter. De NVIM is via social media te vinden en volgen op twitter en linkedin.
(tekst Joke Twigt)

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 0 Flares ×
});